نشریه «قرآن و برهان» به صاحب امتیازی «مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت حکمة صافیه»

(مؤسس: علامه سیدعلی موسوی(ره))

هدف نشریة قرآن و برهان ایجاد یک پل ارتباطی با مخاطبان عام و آشنایی عموم افراد جامعه با دیدگاه‌های استاد علامه سیدعلی موسوی(ره) مؤسس مؤسسة فرهنگی قرآن و عترت «حکمةٌ صافیه» است. آرمان اصلی معظم‌له در پایه‌گذاری این مؤسسة پرداختن به مبانی مذهب و پدیده‌های عالم با تحلیل‌های فلسفی و عقلی است. هرچند بی‌تردید اساسی‌ترین پایة عبودیت و بندگی خدا تسلیم و تواضع و ایمان قلبی به خداست اما مسلماً کمال این ایمان تنها از گذر ارتباط قلبی میسر نیست بلکه باید با علم و عقل در ارتباط باشد؛ روشن شدن این مسئله در حوزة فعالیت‌های دینی و قرآنی حائز اهمیت است. تأکید استاد علامه سیدعلی موسوی(ره) همواره بر این بوده است که انسان اگر ريشة مسائل را با تحقیق به دست بیاورد، از دو آفت مصون خواهد ماند؛ یکی آفت تعصب است و دیگری آفت غرور. از دیدگاه معظم‌له در هر عرصه‌ای کاوش و تحقیق ضعیف شود، ناخودآگاه فرد به وادی تعصب و تقلید کورکورانه سوق پیدا خواهد کرد که یقیناً مانع تکامل خواهد بود. عجیب اینجاست که فرد متعصب با چند اصطلاحی که در وادی دین و مذهب می‌آموزد گویا ظرف درون خود را تکمیل می‌بیند و دچار غرور و خودبرتربینی می‌شود که هر دو آفتی مهلک برای مسیر انسان خواهد بود. معظم‌له بر این باور بودند که در تحقیق پیرامون مسائل و پدیده‌های عالم، مانند مسئلة پیدایش جهان و اصل هستی، علاوه بر استناد به آیات قرآن کریم و احادیث و روایات ائمة معصومین(علیهم‌السلام)، باید از مباحث عقلی و فلسفی، نظرات فلاسفة غربی(اعم از مخالف یا موافق) نیز برای تحلیل امور بهره‌گیری نمود. به‌طور مثال وقتی از اعجاز انبیاء یا میلاد حضرت مسیح(ع) سخن می‌گوییم رجوع به آیات و روایات اصل است اما با توجه به شرائط زمان اگر اشراف به دیدگاه شخصیتی چون هگل و دیگر فلاسفة غرب در این خصوص نداشته باشیم، در وادی تحقیق ضعیف خواهیم بود. یا آنگاه که از لوح و قلم و قضا و قدر در حوزة دین سخن می‌گوییم آگاهی به تعریفی که ژان‌ژاک روسو و امثال او از سرنوشت دارند یقیناً موجب گستردگی دید ما خواهد بود. در جهانی که دیدگاه‌ها و آئین‌های متفاوتی وجود دارد، پرداختن به مسائل و رویدادها تنها از منظر یک دین و آئین و یک شیوة فکری بدون تحلیل عقلی نشان‌گر عملکردی ضعیف در صحنة تحقیق بوده و چه بسا تنها برای افرادی که به آن مقیدند قابل قبول باشد. از طرفی، اگر یک عامل یا عقیدة سوئی از خارج، صاحب این تفکر را مورد نقد قرار دهد، توان دفاع از اصلی که به آن معتقد است را نخواهد داشت و امکان دارد درون خودش هم متزلزل شود. از این رو با توجه به اهمیت تحلیل علمی و عقلی مذهب، معظم‌له در هر دوره از سخنرانی‌های خود نخست بحث را با شرح و توضیح آیه‌ای از آیات قرآن کریم آغاز نموده، به بیان احادیث و روایات در آن زمینه و نیز به تبیین و تحلیل نظر مفسرین و علمای گران‌قدر پرداخته و با تحقیق پیرامون یکی از امور اخلاقی و مذهبی سخن را به پایان می‌رساند؛ اما در بین این دو بحث، به تناسب سخن، دیدگاه شخصیت‌های مختلف از فلاسفة شرق و غرب را مورد بررسی قرار داده، آنچه مورد تأیید قرآن است می‌پذیرد و آنچه مخالف بیان قرآن است را برای گستردگی دید مخاطب تحلیل نموده و تأکید می‌فرماید محقق باشید نه متعصب!